Depresja – groźny wróg psychiki?

Co to znaczy „depresja”?
Większości ludzi słowo „depresja” kojarzy się z lenistwem, specyfiką charakteru, czy przejściowym trudnym okresem w życiu. Mało jest osób, które posiadają praktyczną wiedzę na temat depresji. W rzeczywistości jest ona traktowana po macoszemu.
A czym jest tak naprawdę? Depresja jest chorobą psychiczną. Obejmuje emocje, myślenie oraz prawidłowe funkcjonowanie psychiczne. Nieleczona może okazać się chorobą śmiertelną.

Skąd się bierze depresja?
Depresja to choroba, która może mieć wiele przyczyn. Wśród najczęściej wymienianych powodów występowania depresji wyróżniamy:
• predyspozycje genetyczne – ryzyko zachorowania na depresję jest 2-3 razy większe niż u pozostałych, kiedy nasz najbliższy choruje na depresję,
• osobowość lękowa i neurotyczna,
• zaburzenia hormonalne,
• zaburzenia neuroprzekaźnictwa w mózgu (zmiana poziomu dopaminy, serotoniny, noradrenaliny),
• nagłe wystąpienie zmian w życiu,
• przewlekły stres.

Kogo dotyka depresja?
Każdego. Depresja to jedno z najczęściej występujących zaburzeń u dzieci i młodzieży. Według WHO szacuje się, że objawy depresyjne występują u:
• 0,3% przedszkolaków
• 2% dzieci w szkole podstawowej
• 4-8% nastolatków w wieku od 13 do 18 lat
Ponadto na depresję chorują osoby dorosłe oraz w wieku podeszłym.

Jakie objawy ma depresja?
Każdy przypadek jest na tyle indywidualny, że objawy mogą występować u pacjenta w różnej konfiguracji. Zwykle na podstawie występowania 4/5 objawów można stwierdzić depresję. Wśród ogólnych objawów możemy wyróżnić:
• obniżenie nastroju,
• utrata zainteresowań i zdolności do cieszenia się,
• przewlekły niepokój i lęk,
• zmniejszona energia, aktywność, apetyt i częste zmęczenie,
• zaniżona samoocena,
• osłabienie koncentracji i uwagi,
• pesymizm, myśli samobójcze,
• zaburzenia snu.

Czy depresja może być groźna?
Nieodpowiednio leczona depresja może być śmiertelna. Szacuje się, że ok. 6000 osób w Polsce umiera wskutek prób samobójczych. Ta liczba ciągle wzrasta. Zdecydowana większość ofiar to mężczyźni.
Ponadto depresja zwiększa ryzyko wystąpienia wielu chorób somatycznych – najczęściej choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, czy cukrzycy typu II.

Jak leczyć depresję?
Wiele osób postrzega depresję jako coś, co da się samemu wyleczyć – wystarczy tylko silna wola. Nie jest to prawdą. Najprościej zilustrować to w ten sposób: jeżeli boli nas ząb, idziemy do dentysty. Jeżeli cierpimy na migreny – udajemy się do neurologa. Jeżeli dotyka nas depresja – kierujemy się do psychoterapeuty. Depresja to również choroba – z tą różnicą, że dotyka głównie psychiki. Psychoterapeuta jest zatem „lekarzem” i pierwszą osobą, do której powinniśmy się zgłosić. W przypadku, kiedy psychoterapia nie jest wystarczająca, psychoterapeuta kieruje pacjenta do psychiatry w celu włączenia farmakologii.

Pamiętaj, że taką pomoc możesz uzyskać w Poradni Zdrowia Psychicznego Educatio. Psychoterapeuci oraz psychiatrzy ściśle współpracują ze sobą dla dobra osób dotkniętych depresją. Jeżeli czujesz, że wystąpiły u Ciebie jej objawy – zgłoś się do najlepszego specjalisty w celu skonsultowania swojego problemu.

Poradnia Zdrowia Psychicznego Psychoklinika

Autor: Poradnia Zdrowia Psychicznego Psychoklinika, świadczy na terenie Legionowa, Warszawy kompleksowe usługi z szerokiego zakresu leczenia zaburzeń psychicznych tj.: Zaburzenia lękowe, nerwicowe, PTSD, EMDR, depresji, zaburzeń odżywiania się, zaburzeń seksualnych, uzależnień, współuzależnień, zaburzeń snu, zaburzeń psychotycznych, zaburzeń osobowości oraz innych trudności. Ponadto nasz zespół specjalistów zajmuje się szeroko rozumianą diagnostyką psychologiczno- pschiatryczną dzieci i młodzieży tj.: Autyzm, Asperger, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, diagnoza dojrzałości, diagnoza funkcjonalna. Ponadto Poradnia Educatio.pl pomaga parom, rodzinom jak również uczy jak tworzyć bezpieczne dla jednostki bliskie relacje, związku i miłości. Celem Poradni Zdrowia Psychicznego Psychoklinika jest niesienie profesjonalnej pomocy wszystkim osobom, które tej pomocy potrzebują. Zespół EDUCATIO.PL to: lekarz psychiatra, lekarz seksuolog, psycholog- seksuolog, psycholog, psychoterapeuta, psychodietetyk, dietetyk kliniczny, coach, psychoterapeuta rodzin i par, psycholog dziecięcy, lekarz psychiatra dzieci i młodzieży. Zachęcamy do zapisu poprzez rejestrację Legionowo 505-68-54-54 oraz stronę psychoklinika.pl oraz Warszawa 505-07-14-14, www.doktorpsychiatra.pl.