Diagnoza nozologiczna w kierunku całościowych zaburzeń rozwoju
Wprowadzenie
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że ma wpływ na wszystkie obszary funkcjonowania dziecka. U dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju obserwuje się nieprawidłowości w relacjach społecznych, komunikowaniu się i rozwoju zabawy. Dodatkowo mogą pojawić się zaburzenia zachowania, a także zachowania agresywne lub autoagresywne.
Diagnozowanie całościowych zaburzeń rozwoju jest wieloetapowe i długotrwałe. Nie ma jednego testu lub badania, które jednoznacznie określi zaburzenia ze spektrum autyzmu. W proces diagnostyczny zaangażowany jest zespół specjalistów różnych dziedzin, aby móc uwzględnić wszystkie sfery rozwoju dziecka. Zespół diagnostyczny stanowią: psycholog, psychiatra, logopeda, terapeuta SI. Diagnoza autyzmu odbywa się na podstawie przeprowadzonego wywiadu z rodzicami oraz szczegółowej obserwacji dziecka. Należy pamiętać, że nasilenie poszczególnych objawów jest różnorodne u każdego dziecka, dlatego tak ważna jest dokładna obserwacja jego rozwoju i zachowania.
Jeżeli zauważają Państwo nieprawidłowości w zachowaniu swojego dziecka warto skonsultować się ze specjalistami. Celem diagnozy autyzmu i Zespołu Aspergera jest określenie charakteru zaburzeń rozwoju lub ich wykluczenie.


W Poradni Zdrowia Psychicznego EDCUATIO mają Państwo możliwość zakupienie pakietu diagnostycznego w kierunku całościowych zaburzeń rozwoju.
Poniżej przedstawiamy Państwu schemat spotkań pakietu diagnozy autyzmu i Zespołu Aspergera. Szczegóły znajdą Państwo również w zakładce CENNIK.
DIAGNOZA DZIECI I MŁODZIEŻY / PAKIETY
Rodzaj diagnozy | Specjaliści | Czas trwania |
---|---|---|
Diagnoza nozologiczna w kierunku całościowych zaburzeń rozwojowych (autyzm, zespół Aspergera) | Psycholog, Psychiatra, Logopeda, Terapeuta SI | Czas trwania jest dostosowany indywidualnie do potrzeb pacjenta, jego wieku oraz trudności. przewidywana liczba spotkań ok. 6: I – wywiad z rodzicem (80 minut) II – obserwacja dziecka przez psychologa i logopedę (50 minut) III – obserwacja dziecka przez terapeutę SI (50 minut) IV – obserwacja dziecka przez psychologa (50 minut) V – obserwacja dziecka przez lekarza psychiatrę (60 min) VI- omówienie diagnozy z rodzicami (50 minut) |