Terapia ręki
Wprowadzenie
Prawidłowy rozwój i funkcjonowanie górnych kończyn ma w życiu dziecka ogromne znaczenie. Od rozwoju motoryki małej zależy prawidłowy i pomyślny rozwój umiejętności samoobsługi, rysowania, pisania a także szeroko pojętej komunikacji. Jeżeli mamy sprawne ręce, możemy wykonać wiele czynności. Sprawia to, że jesteśmy dużo bardziej niezależni od innych osób.
Ręka jest bardzo wyspecjalizowanym narządem i jest odpowiedzialna za wiele funkcji w naszym ciele. Dzięki niej możemy przesuwać i podnosić przedmioty, bronić się lub siłować. Służy nam również do wykonywania bardzo precyzyjnych ruchów, takich jak na przykład rysowanie, pisanie, szycie, zapinanie guzików. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy kończyny górnej, a zwłaszcza dłoni, kciuka i palców zajmuje znacząco większą powierzchnię w porównaniu z obszarami kory mózgowej kontrolującej ruchy pozostałych części ciała. Prawidłowy rozwój kory mózgowej i sprawny mechanizm nerwowy pozwalają na zapoczątkowanie ruchu, jego kontrolę i płynne zakończenie.
Dla Kogo terapia ręki?
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci:
Mających trudności z wykonywaniem i koordynowaniem ruchów dłoni i palców
Niechętnie podejmujących zabawy manipulacyjne, np. malowanie, lepienie z plasteliny
Unikających dotykania nowych i różnorodnych faktur
Domagających się zbyt dużego ucisku w obrębie rąk i dłoni
Mających podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych oraz obręczy barkowej
Wykonujących precyzyjne czynności zbyt wolno, niedbale lub za szybko
Mających problemy z utrzymywaniem przedmiotów w ręce (zbyt mocne zaciskanie lub wypadanie przedmiotów z rąk)
Przejawiających trudności z samoobsługą, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, ubieranie się
Mających zaburzenia koordynacji ruchowo-wzrokowej, co może przejawiać się niedbałym pismem lub mało estetycznymi pracami plastycznymi
Cele terapii
Proces terapeutyczny jest dostosowywany indywidualnie do każdego dziecka. Dzięki starannie wykonywanym ćwiczeniom:
Poprawia się koordynacja wzrokowo-ruchowa
Stabilizuje się napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych i obręczy barkowej
Zwiększa się precyzyjność ruchów i koordynacja między rękami
Poprawia się koncentracja i umiejętność skupienia uwagi
Zwiększa się sprawność manipulacyjna dłoni
Doskonali się umiejętność chwytu
Zwiększają się zdolności grafomotoryczne i manipulacyjne dziecka
Zwiększa się samodzielność dziecka związana z samoobsługą
Gdzie nas znajdziesz?
Kontakt możliwy jest przez Infolinię: 22/ 355 2000, e-maila: kontakt@psychoklinika.pl oraz przez naszą stronę internetową https://psychoklinika.pl/
Specjaliści:
Już teraz sprawdź, kto może Ci pomóc!