Depresja u osób starszych – Barbara Wesołowska-Budka ekspertem w SILVER TV

Barbara Wesołowska-Budkapsychoterapeutaseksuolog i superwizor po raz kolejny pełniła rolę ekspertki w porannym programie telewizji Silver TV. Specjalistka i ambasadorka Psychokliniki zajęła się bardzo ważnym tematem – depresji u osób starszych. Na istotne pytania odpowiedziała prowadzącej program – Beacie Boruckiej, Mądrej Babci.

Jak twierdzi nasza Ekspertka, depresja nie dotyka jedynie osób młodych, w sile wieku. Równie często ofiarami tej choroby padają seniorzy:

Depresja nie dotyka tylko osób młodych, czy w średnim wieku. Potrafi dotknąć zarówno dzieci, jak i osoby starsze. Depresja nie zna płci, statusu majątkowego, wieku. Seniorzy również chorują. Szacuje się, że u osób powyżej 65 roku życia depresja występuje u około 15%. Co ciekawe, np. przebywanie w domu opieki może wpłynąć na częstsze występowanie depresji wśród jej mieszkańców.

Osoby starsze czują, przeżywają, mają swoje problemy, trudności. O tym jako młodsi ludzie zapominamy. Nie wolno bagatelizować problemów żadnej społeczności, bo te problemy naprawdę mogą być takie same. Seniorzy są tego dobrym przykładem.

Objawy depresji u osób starszych także nieznacznie różnią się od tych, które występują u osób młodszych. Można jednak zauważyć, że:

Depresja zazwyczaj objawia się w dużej mierze somatycznie. Wśród takich somatycznych objawów możemy wyróżnić w pierwszej kolejności problemy ze snem. Zarówno bezsenność, jak i nadmierna senność powinny być już znakiem ostrzegawczym. Pojawiające się regularnie bóle – brzucha, głowy, mięśni, stawów bez wyraźnej przyczyny także należą do objawów depresji, a niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę. Wiele osób chodzi do lekarzy, otrzymuje błędne diagnozy lub w ogóle trudno jest zdiagnozować przyczynę. Ona może tkwić właśnie w psychice. Wśród objawów somatycznych możemy wyróżnić jeszcze ogólne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania układu pokarmowego, czy mniejszy apetyt – potrzeba jedzenia schodzi na dalszy plan, żadne przygotowywanie, czy spożywanie posiłków już tak nie cieszy.

Zapraszamy do obejrzenia całego materiału video z udziałem naszej specjalistki:

LINK

źródło: SILVER TV