Psychoklinika Poradnia Zdrowia Psychicznego
Psychoklinika Poradnia Zdrowia Psychicznego

Standardy Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Psychoklinika Poradnia Zdrowia Psychicznego EDUCATIO  Sp. z o.o.

wersja skrócona

 

Drodzy Pacjenci, 

w naszej Poradni obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich – są to nasze wewnętrzne regulacje mające na celu ochronę małoletnich Pacjentów przed krzywdzeniem.

W naszych Standardach Ochrony Małoletnich możesz znaleźć następujące informacje dotyczące: 

  • wsparcia, które możesz uzyskać w naszej Poradni,
  • zachowań niedozwolonych w stosunku do Małoletnich i reakcji naszej Poradni na takie zachowania, 
  • reakcji naszej Poradni w przypadku powzięcia informacji o krzywdzeniu Małoletnich poza i w naszej Poradni oraz zasady postępowania w przypadku ujawnienia takich zdarzeń, 
  • zasad korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. 

W naszej Poradni nie ma zgody na żaden rodzaj przemocy!

Poniżej znajdziesz definicje, które wyjaśnią Ci czym jest przemoc i krzywdzenie. 

Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności: 

  1. a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
  2. b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
  3. c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
  4. d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
  5. e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

Krzywdzenie dziecka jest to popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego albo innego działania/zaniechania na szkodę małoletniego, które skutkuje zagrożeniem dobra małoletniego, w tym zaniedbania jego potrzeb życiowych. 

 

Małoletni, którzy korzystają z usługi Poradni powinni zachowywać się zgodnie z zasadami porządkowymi, w tym w sposób kulturalny i zgodny z zasadami współżycia społecznego.

Niedozwolone zachowania wobec małoletnich

  1. Nie wolno zachowywać się niestosownie w obecności małoletniego. Pod pojęciem niestosownego zachowania należy rozumieć w szczególności: używanie wulgarnego języka i gestów, dyskryminowanie, czynienie uwag nacechowanych pogardą czy dotyczących seksualności małoletniego, wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (np. szantażowanie, zastraszanie, groźba, lekceważenie).
  2. Nie jest dozwolone ignorowanie i bagatelizowanie potrzeb małoletniego, umniejszanie jego potrzeb np. niepewności w związku z przeprowadzanym zdarzeniem medycznym, lęk przed wykonywanym zabiegiem.
  3. Przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedozwolone. W żaden sposób nie wolno naruszać integralności fizycznej małoletniego. 
  4. Nie jest dozwolone ujawnianie informacji wrażliwych małoletniego wobec osób nieuprawnionych. Informacje wrażliwe małoletniego obejmują m.in. wizerunek, głos, prowadzenie transmisji na żywo z jego udziałem, fotografowanie, informacje dotyczące jego sytuacji rodzinnej i medycznej. 
  5. Zabronione jest proponowanie małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji. Zabronione jest również używanie wymienionych substancji w obecności małoletniego, czy dostarczania ich od osób trzecich. 
  6. Zabronione jest nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym bądź mogących zostać uznane za takowe. W szczególności obejmuje to sytuacje, w których w stosunku do małoletniego czynione są komentarze i gesty o charakterze seksualnym, udostępnianie małoletniemu treści o charakterze pornograficznym.
  7. Nie jest dozwolone utrzymywanie relacji towarzyskich z małoletnimi za pomocą środków porozumiewania się na odległość. 
  8. Zabronione jest przyjmowanie od małoletnich jakichkolwiek rzeczy, w tym również pieniędzy, z wyjątkiem pieniędzy przeznaczonych na opłacenie wizyty w Poradni. 
  9. Nie jest dozwolone traktowanie małoletniego lub jego opiekunów lekceważąco, tj. niewyjaśnianie zasad działania Poradni, stosowanych metod leczenia, procedur, możliwych dolegliwości występujących w trakcie i po zdarzeniu medycznym. Pracownicy są zobowiązani udzielić wszelkie informacje i odpowiedzieć na pytania małoletniego lub jego opiekunów w sposób wyczerpujący, zrozumiały i adekwatny do poziomu intelektualnego. 
  10. Zabroniony jest kontakt fizyczny z małoletnim, przekraczający konieczność kontaktu fizycznego niezbędnego do prawidłowego przeprowadzenia wizyty w Poradni. Zabroniony jest kontakt fizyczny z małoletnim, który może być uznany za niestosowny, niejawny bądź wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją bądź demonstracją władzy.
  11.  Niedopuszczalne jest dyskryminowanie małoletniego lub jego opiekunów.

Niedozwolone zachowania w relacji między małoletnimi

  1. Stosowanie cyberprzemocy, w szczególności poprzez prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w internecie, portale społecznościowe i inne.
  2. Nakłanianie innych do stosowania przemocy wobec rówieśników bądź wobec samych siebie lub samookaleczenia. 
  3. Używanie gier, rozpowszechnianie bądź zachęcanie do grania w niebezpieczne gry. 
  4. Stosowanie mowy nienawiści i dyskryminacji. 
  5. Rozpowszechnianie niebezpiecznych i niedozwolonych treści,  w tym w szczególności treści:
  1. pornograficznych, 
  2. o charakterze przemocowym, obrazującym obrażenia fizyczne lub śmierć (w tym śmierć zwierząt),
  3. dyskryminujących, nacechowanych postawą wrogości i nienawiści,
  4.  nawołujących do samookaleczeń lub samobójstw,
  5. promujących alkohol bądź zażywanie niebezpiecznych substancji, 
  6. rozpowszechnianie wizerunku pozostałych małoletnich, w tym m.in. w formie zdjęć, nagrań video, nagrań audio.

 

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.

 

  1. Nie podawaj swoich danych osobowych i danych osobowych swoich najbliższych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu, miejsce zamieszkania, miejsca do których uczęszczasz.
  2. Nie udostępniaj zdjęć osobom nieznajomym, w szczególności zdjęć intymnych. Z rozwagą zamieszczaj swoje zdjęcia w sieci bądź też rozważna/y, gdy w inny sposób udostępniasz je znajomym. Zanim wyślesz komuś zdjęcie, na którym nie jesteś całkowicie ubrany/a lub, które w inny sposób może cię kompromitować, zastanów się, czy jesteś na 100% pewny/a, że nie utracisz nad nim kontroli. Gdy udostępniasz cudze zdjęcia – zawsze pytaj o ich zgodę!
  3. Nie atakuj nikogo w sieci i nie stosuj mowy nienawiści. Nie stosuj agresji i gróźb. 
  4. Jeżeli w sieci napotkasz treści, które są niepokojące lub niebezpieczne, poinformuj o tym pracownika Poradni lub opiekunów. 
  5. Jeżeli w sieci otrzymasz propozycję spotkania od internetowych znajomych, poinformuj o tym pracownika Poradni lub opiekunów. 
  6. Zachowaj szczególną ostrożność poznając nowe osoby w sieci. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.
  7. Dbaj o czas spędzony w sieci, ponieważ zbyt długie korzystanie z niej może zaszkodzić Twojemu zdrowiu. 

Drogi Pacjencie, pamiętaj, że: 

  • wyżej wymienione zachowania nie powinny mieć miejsca, 
  • warto rozmawiać z innymi o zachowaniach, które wzbudziły Twój niepokój bądź uważasz je za nieodpowiednie, 
  • zawsze możesz powiedzieć „nie” a druga osoba powinna to uszanować, 
  • jeżeli potrzebujesz pomocy, sygnalizuj to dorosłym. 

 

W naszej Poradni możesz liczyć na naszą pomoc. Jeżeli spotkałeś/aś się z zachowaniem innej osoby, które wzbudziło Twój niepokój, lęk czy było nieodpowiednie – skontaktuj się i zgłoś to zdarzenie następującym osobom z naszej Poradni:

  • Weronika Jerc (Oddział Bielany ul. Heroldów 19A, Oddział Targówek ul. Żyzna 4), 
  • Karina Karska (Oddział Białołęka ul. Aleksandra Fleminga 29 oraz Oddział Chotomów ul. Tęczowa 5a)
  • Jeżeli powyższe osoby są nieobecne, zgłoś to zdarzenie Pracownikowi Rejestracji. 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Poradni Zdrowia Psychicznego Psychoklinika Sp. z o.o., w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Pracownicy Poradni powinni zachować się w sposób życzliwy, empatyczny, wrażliwy oraz z szacunkiem, zachowując postawę nieoceniającą. 
  2. Pracownik powinien Ci się przedstawić a także określić pełnioną funkcję w Poradni. Pracownik powinien wyjaśnić Ci powód Twojej wizyty w Poradni, podejmowanych czynności medycznych oraz stworzyć warunki do zadawania pytań.
  3. Jeżeli jesteś pacjentem/ką z niesprawnością, zapewnimy Ci optymalne i dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb warunki przeprowadzania badania czy wywiadu medycznego. 
  4. Jesteśmy zobowiązani współpracować z Twoimi opiekunami w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności związanych z wizytą w Poradni. 
  5. Wszelkie świadczenia udzielane Ci w naszej Poradni są z poszanowaniem Twojej intymności i godności. W trakcie przeprowadzanego świadczenia medycznego powinien być obecny Twój opiekun. 
  6. Naszych pracowników obowiązuje tajemnica zawodowa (jeśli ich dotyczy) oraz przestrzegają oni zasad ochrony danych osobowych.
  7. Nasi pracownicy są obowiązani reagować i zawiadomić odpowiednie organy, w sytuacji podejrzenia bądź ujawnienia przemocy na Twoją rzecz. 

Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W sytuacji zgłoszenia przez Ciebie krzywdy, nasz Pracownik przeprowadzi z Tobą rozmowę, w obecności drugiego pracownika w warunkach zapewniających prywatność i swobodę.
  2. W rozmowie możesz liczyć na nasz szacunek. Jesteśmy przekonani o słuszności ujawnienia okoliczności, które są dla Ciebie krzywdzące. Pamiętaj, że absolutnie nikt nie ma prawa Cię krzywdzić! Tym bardziej osoba najbliższa i rówieśnicy nie mają takiego prawa.
  3. Możesz liczyć na nasze wparcie i należytą opiekę. W sytuacji wystąpienia poważnego uszkodzenia Twojego ciała, w razie możliwości udzielimy Ci pomocy przedmedycznej, a w razie potrzeby skontaktujemy się w tym celu z odpowiednimi organami. 
  4. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, w celu wyjaśnienia okoliczności Twojej krzywdy podejmiemy działania i rozmowy, które pomogą nam ustalić szczegóły zaistniałej sytuacji. 
  5. Jeżeli krzywdzące zdarzenie, które nam zgłosiłeś/aś wystąpiło w szkole lub innej placówce edukacyjnej – powiadomimy o tym władze szkoły lub placówki edukacyjnej.
  6. Jeżeli zgłoszone przez Ciebie zdarzenie zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu, niezwłocznie zawiadomimy o tym policję lub prokuraturę. Ponadto, niezwłocznie poinformujemy o tym fakcie Twoich opiekunów.
  7. Pamiętaj, że jesteśmy zobligowani do zachowania w poufności informacji, które od Ciebie otrzymaliśmy. 

 

PAMIĘTAJ, ŻE: 

  • Twoje zgłoszenie nigdy nie zostanie zlekceważone. Nie będziemy Cię oceniać,
  • Zapewnimy Ci należyte wsparcie i opiekę w trudnych chwilach, 
  • Kompleksowo wyjaśnimy zaistniałą sytuację i pomożemy w jej rozwiązaniu, 
  • W razie potrzeby poinformujemy odpowiednie organy, które są uprawnione do udzielania specjalistycznej pomocy, 
  • Absolutnie nikt nie ma prawa Cię krzywdzić! 
  • Każda osoba, która podejmie się czynności niedozwolonych zostanie ukarana zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • Gdy nie jesteś pewna/y czy dane zachowanie jest przemocą czy jest zachowaniem niedozwolonym zawsze możesz to z nami skonsultować, 
  • Ważne jest, abyś zwrócił/zwróciła się do kogoś o pomoc, gdyż wtedy szybciej problem, który się pojawia, można rozwiązać. Nie jesteś sam/a a nasi Pracownicy nie zawsze są w stanie zauważyć, że w Twoim otoczeniu dzieje się coś niedobrego,
  • Twoje dobro i zdrowie jest dla nas najważniejsze! 

 

Poniżej znajdziesz wykaz numerów telefonów, pod którymi również znajdziesz wsparcie:

  • 116 111 – dostępny 24h/7 dni – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży
  • 800 120 002 – dostępny 24h/7 dni – Ogólnopolskie Pogotowie Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
  • 22 668 70 00 – poradnia telefoniczna dla wszystkich osób pokrzywdzonych przestępstwem 7 dni w tygodniu w godz. 12:00 – 18:00
  • 112 – umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego
  • niebieskalinia@niebieskalinia.info

 

Wersja pełna STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH > POBIERZ <

Współpracujemy

Miasto Stołeczne Warszawa
Mazowsze
Legionowo
Powiat Legionowski
Jabłonna
Logo Fundacja Psyche Male
PAYU LOGO LIME
Pracuj
Jooble

Kontakt

INFOLINIA: 22/355 2000
www.psychoklinika.pl

  • Rejestracja czynna: Pn-Pt od 8:00 do 22:00, Sob od 9:00 do 16:00
  • google tag