
Niebiesko mi… o autyzmie słów kilka
Czym jest?
Autyzm to zaburzenie w rozwoju dziecka. Określane jest jako CAŁOŚCIOWE – oznacza to, że nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka zauważa się we wszystkich aspektach rozwoju. Dość często możemy spotkać się z terminem „spektrum zaburzeń autystycznych”. Wynika to stąd, że zaburzenia autystyczne mają na tyle zróżnicowany charakter, że nie da się jednoznacznie stworzyć symptomatologii autyzmu.
Skąd się bierze?
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Zazwyczaj ma podłoże genetyczne. Nie jest do końca wiadomym, co wpływa na powstawanie autyzmu. Prawdopodobnie mogą być to geny, ale także środowisko. Wiele badań sugeruje, że zarówno zakłócenia w rozwoju mózgu, jak i w genach u płodu mogą być odpowiedzialne za rozwój autyzmu.
Ile trwa?
Autyzm trwa całe życie. Nie wynaleziono leku, który zastopowałby działanie jego symptomów. Jednak wczesne wykrycie autyzmu pozwala na złagodzenie jego objawów. Rozpoczęcie profesjonalnej terapii psychoterapeutycznej dla dziecka dotkniętego autyzmem jest niemalże na wagę złota. Dlatego bardzo ważne jest, aby zauważyć pierwsze symptomy jak najwcześniej. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem dobrze rokuje na przyszłość – dorosłość stanie się prostsza, a objawy łatwiejsze do zrozumienia i opanowania.
Czym się charakteryzuje?
Często wiele objawów autyzmu jest odbierane jako opóźnienie w niektórych sferach rozwoju dziecka. Rodzice niekiedy mogą uznawać to za „normalne”. Warto być jednak wyczulonym na takie symptomy:
- dziecko jest na tyle zaabsorbowane swoim „wewnętrznym światem”, że nie dostrzega potrzeby kontaktu i rozmowy z innymi ludźmi
- dziecko nie okazuje wylewnie emocji – nie cieszy go nowa zabawka, nie jest zainteresowane wizytą nowego gościa w domu, nie ma na nic ochoty – nie ekscytuje się nawet najpyszniejszymi lodami czekoladowymi
- dziecko nie pozwala się dotykać i „sztywnieje” po wzięciu je na ręce
- dziecko posługuje się niezrozumiałymi wyrażeniami, w koło powtarza wyrazy, jego wypowiedzi są nielogiczne
- dziecko denerwuje się, jeżeli coś zaburzy jego przyzwyczajenia, np. gdy ktoś zabierze mu zabawkę, która jako jedyna spośród innych znajduje się w obszarze jego zainteresowań
- zachowania dziecka są bardzo stereotypowe: kręcenie się w kółko, machanie ręką, potrząsanie głową itp.
- dziecko lubi samotność
- dziecko nie reaguje na swoje imię
- dziecko miewa impulsywne zachowania, czasem jest agresywne bez powodu
- dziecko jest nadwrażliwe na dźwięki i bodźców czuciowe
Autyzm jest niebieski?
Światowy Dzień Autyzmu przypada na 2 kwietnia. Kolor niebieski przyświeca temu dniu, by budować pośród społeczeństwa świadomość na temat tego zaburzenia. Kolor niebieski szczególnie w tym dniu symbolizuje nadzieję na lepsze życie – życie osób z autyzmem i ich rodzin. Świadomość społeczeństwa na temat autyzmu jest na tyle mała, że prowadzi nawet do dyskryminacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dorośli dotknięci tym zaburzeniem często odbierani są jako „wariaci”, „odurzeni”, „nienormalni”… Czy świadczy to o tym, że jako społeczność mamy wiedzę na temat autyzmu? Kolor niebieski ma nam przypominać, że autyzm istnieje. I być może istnieje całkiem blisko nas.
W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu ważne jest, aby jak najwcześniej rozpocząć diagnostykę dziecka. Jeżeli masz obawy co do symptomów pojawiających się u Twojego malucha – sprawdź to i nie czekaj. Diagnostyka dzieci z autyzmem jest wieloetapowa – wymaga współpracy specjalistów: psychologa, logopedy, psychiatry dziecięcego a także terapeuty SI. To wszystko znajdziesz w PZP Educatio. Nie zwlekaj i podejmij pierwsze kroki ku lepszemu. Możesz zrobić to z nami! W PZP Educatio wykwalifikowani eksperci zawsze posłużą Ci radą i pomocą.