ADHD u dzieci– Diagnoza psychologiczna Warszawa i Legionowo
Czym jest ADHD?
ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to jedno z najczęściej diagnozowanych zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Charakteryzuje się problemami z koncentracją uwagi, nadruchliwością oraz impulsywnością. Objawy mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie dziecka w domu, szkole i relacjach rówieśniczych.
Wczesna diagnoza ADHD pozwala na wdrożenie skutecznej pomocy, co w przyszłości poprawia jakość życia dziecka i jego rodziny. Diagnozowanie ADHD u dzieci w Psychoklinice opiera się na dokładnym wywiadzie z rodzicami, obserwacji dziecka oraz specjalistycznych testach psychologicznych.

Chcę sprawdzić specjalistów i umówić wizytę
Jak wygląda proces diagnozy ADHD u dzieci w Psychoklinice?
- Konsultacja wstępna
Podstawowym etapem procesu jest szczegółowy wywiad przeprowadzany z rodzicami dziecka przez psychologa-diagnostę. W jego trakcie specjaliści gromadzą informacje o:- objawach zgłaszanych w domu i szkole,
- rozwoju dziecka od momentu narodzin,
- trudnościach w uczeniu się, koncentracji, relacjach z rówieśnikami czy reagowaniu na polecenia.
- Obserwacja dziecka
Psycholog, na podstawie indywidualnie dobranych zadań i zabaw, prowadzi szczegółową obserwację zachowania dziecka. Dzięki temu ocenia jego poziom uwagi, sposób reagowania na polecenia oraz występowanie ewentualnych trudności w obszarze nadruchliwości czy impulsywności. - Testy diagnostyczne ADHD
Diagnoza ADHD opiera się na precyzyjnych narzędziach psychologicznych i kwestionariuszach wypełnianych przez rodziców, nauczycieli i samo dziecko (w zależności od wieku). W Psychoklinice wykorzystujemy:- Kwestionariusze pozwalające na ocenę trudności związanych z uwagą i nadpobudliwością z perspektywy rodzica oraz nauczyciela,
- Testy funkcji poznawczych – badanie uwagi, pamięci operacyjnej i zdolności do kontrolowania impulsów.
- Ewentualne konsultacje psychiatryczne
Pacjent może zostać skierowany na konsultację psychiatryczną w celu pełniejszej oceny sytuacji klinicznej. - Ocena sytuacji szkolnej i rodzinnej
Psycholog analizuje, jak objawy ADHD wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka w różnych środowiskach – w domu, szkole oraz w relacjach społecznych. Jeśli jest taka potrzeba, może zalecić dodatkową obserwację w środowisku szkolnym. - Omówienie wyników i wskazania do terapii
Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują szczegółową opinię psychologiczną. Zawiera ona:- informacje na temat występujących u dziecka trudności,
- wskazówki dotyczące pracy nad wyzwaniami,
- zalecenia do terapii (np. psychologicznej, behawioralnej, integracji sensorycznej) oraz, w razie potrzeby, skierowanie na konsultację psychiatryczną.
Jakie są objawy ADHD u dzieci?
ADHD może objawiać się różnorodnie – od problemów z koncentracją po trudności z kontrolowaniem emocji. Najczęstsze sygnały, które mogą świadczyć o ADHD u dzieci, to:
Zaburzenia uwagi
- Brak skupienia na wykonywanym zadaniu przez dłuższy czas,
- Częste zapominanie o obowiązkach,
- Trudność z organizowaniem zadań i czasu,
- Wydaje się „nie słuchać” podczas rozmowy.
Impulsywność
- Przerywanie innym rozmów lub zabaw,
- Odpowiadanie na pytania, zanim ktoś zdąży je dokończyć,
- Niekontrolowane wybuchy emocji (np. gniew, frustracja).
Nadruchliwość
- Nieustanne poruszanie się (np. kręcenie się, podskakiwanie, wiercenie się),
- Trudności z pozostaniem na swoim miejscu (np. w ławce, podczas posiłku),
- Potrzeba ciągłego angażowania się w nowe czynności, nie kończąc wcześniejszych.
Jeśli zauważasz takie trudności u swojego dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą.


Dlaczego diagnoza ADHD jest tak ważna?
Wczesne rozpoznanie ADHD umożliwia:
- Zrozumienie zachowań dziecka – Rodzice i nauczyciele lepiej rozumieją przyczyny trudności dziecka i mogą dostosować metody pracy i podejścia do jego potrzeb.
- Pomoc w nauce i relacjach – Dzięki odpowiednio dobranym strategiom dziecko może lepiej radzić sobie w szkole i rozwijać umiejętności społeczne.
- Wdrożenie terapii i wsparcia – Zależnie od wyników diagnozy można rozpocząć terapię behawioralną, treningi umiejętności społecznych czy terapię integracji sensorycznej.