Psychoklinika Oferta poradni Diagnoza ADHD u dzieci

ADHD u dzieci– Diagnoza psychologiczna Warszawa i Legionowo

Czym jest ADHD?

ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to jedno z najczęściej diagnozowanych zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Charakteryzuje się problemami z koncentracją uwagi, nadruchliwością oraz impulsywnością. Objawy mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie dziecka w domu, szkole i relacjach rówieśniczych.

Wczesna diagnoza ADHD pozwala na wdrożenie skutecznej pomocy, co w przyszłości poprawia jakość życia dziecka i jego rodziny. Diagnozowanie ADHD u dzieci w Psychoklinice opiera się na dokładnym wywiadzie z rodzicami, obserwacji dziecka oraz specjalistycznych testach psychologicznych.

Psychoklinika terapia Warszawa

Chcę sprawdzić specjalistów i umówić wizytę

Umów wizytę

Jak wygląda proces diagnozy ADHD u dzieci w Psychoklinice?

  1. Konsultacja wstępna
    Podstawowym etapem procesu jest szczegółowy wywiad przeprowadzany z rodzicami dziecka przez psychologa-diagnostę. W jego trakcie specjaliści gromadzą informacje o:

    • objawach zgłaszanych w domu i szkole,
    • rozwoju dziecka od momentu narodzin,
    • trudnościach w uczeniu się, koncentracji, relacjach z rówieśnikami czy reagowaniu na polecenia.
  2. Obserwacja dziecka
    Psycholog, na podstawie indywidualnie dobranych zadań i zabaw, prowadzi szczegółową obserwację zachowania dziecka. Dzięki temu ocenia jego poziom uwagi, sposób reagowania na polecenia oraz występowanie ewentualnych trudności w obszarze nadruchliwości czy impulsywności.
  3. Testy diagnostyczne ADHD
    Diagnoza ADHD opiera się na precyzyjnych narzędziach psychologicznych i kwestionariuszach wypełnianych przez rodziców, nauczycieli i samo dziecko (w zależności od wieku). W Psychoklinice wykorzystujemy:

    • Kwestionariusze pozwalające na ocenę trudności związanych z uwagą i nadpobudliwością z perspektywy rodzica oraz nauczyciela,
    • Testy funkcji poznawczych – badanie uwagi, pamięci operacyjnej i zdolności do kontrolowania impulsów.
  4. Ewentualne konsultacje psychiatryczne
    Pacjent może zostać skierowany na konsultację psychiatryczną w celu pełniejszej oceny sytuacji klinicznej.
  5. Ocena sytuacji szkolnej i rodzinnej
    Psycholog analizuje, jak objawy ADHD wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka w różnych środowiskach – w domu, szkole oraz w relacjach społecznych. Jeśli jest taka potrzeba, może zalecić dodatkową obserwację w środowisku szkolnym.
  6. Omówienie wyników i wskazania do terapii
    Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują szczegółową opinię psychologiczną. Zawiera ona:

    • informacje na temat występujących u dziecka trudności,
    • wskazówki dotyczące pracy nad wyzwaniami,
    • zalecenia do terapii (np. psychologicznej, behawioralnej, integracji sensorycznej) oraz, w razie potrzeby, skierowanie na konsultację psychiatryczną.

Jakie są objawy ADHD u dzieci?

ADHD może objawiać się różnorodnie – od problemów z koncentracją po trudności z kontrolowaniem emocji. Najczęstsze sygnały, które mogą świadczyć o ADHD u dzieci, to:

Zaburzenia uwagi

  • Brak skupienia na wykonywanym zadaniu przez dłuższy czas,
  • Częste zapominanie o obowiązkach,
  • Trudność z organizowaniem zadań i czasu,
  • Wydaje się „nie słuchać” podczas rozmowy.

 

Impulsywność

  • Przerywanie innym rozmów lub zabaw,
  • Odpowiadanie na pytania, zanim ktoś zdąży je dokończyć,
  • Niekontrolowane wybuchy emocji (np. gniew, frustracja).

 

Nadruchliwość

  • Nieustanne poruszanie się (np. kręcenie się, podskakiwanie, wiercenie się),
  • Trudności z pozostaniem na swoim miejscu (np. w ławce, podczas posiłku),
  • Potrzeba ciągłego angażowania się w nowe czynności, nie kończąc wcześniejszych.

 

Jeśli zauważasz takie trudności u swojego dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą.

Psychoklinika terapia Warszawa
Czasem ból jest niewidoczny: Jak choroby przewlekłe wpływają na emocje i psychikę.

Dlaczego diagnoza ADHD jest tak ważna?

Wczesne rozpoznanie ADHD umożliwia:

  • Zrozumienie zachowań dziecka – Rodzice i nauczyciele lepiej rozumieją przyczyny trudności dziecka i mogą dostosować metody pracy i podejścia do jego potrzeb.
  • Pomoc w nauce i relacjach – Dzięki odpowiednio dobranym strategiom dziecko może lepiej radzić sobie w szkole i rozwijać umiejętności społeczne.
  • Wdrożenie terapii i wsparcia – Zależnie od wyników diagnozy można rozpocząć terapię behawioralną, treningi umiejętności społecznych czy terapię integracji sensorycznej.