Dlaczego boimy się wizyty u lekarza psychiatry?

W świadomości społeczeństwa bardzo często istnieje przekonanie, że choroby natury psychicznej to coś nienaturalnego, przerażającego i występującego rzadko. Tymczasem dolegliwości psychiczne miewa bardzo dużo osób – szczególnie w XXI wieku. Chociażby depresję, pracoholizm, czy uzależnienie od social mediów nazywa się chorobami cywilizacyjnymi XXI wieku. Czy jest to tak bardzo odległe od nas? Nie powiedzielibyśmy… Te i inne choroby mogą być powodem to pojawienia się na wizycie u lekarza psychiatry. Często ludzie jednak zwlekają i nie decydują się odbyć konsultacji. Dlaczego tak jest?

Ja? Chory na tyle, żeby iść do psychiatry? Niemożliwe!”

Zazwyczaj jest tak, że nie dopuszczamy do siebie świadomości o posiadaniu problemów psychicznych. Choroby psychiczne są dla nas abstrakcją. Zazwyczaj słyszymy o nich tylko z opowieści innych, widzimy je w filmach, czytamy o nich książki. Ale… choroby psychiczne to nie fikcja, ani plotka. To choroba. A choroba może dotknąć każdego człowieka.

To jest po prostu… wstyd!”

W naszym społeczeństwie utarło się powiedzenie „chory psychicznie”, którego często używamy wobec osób według nas niespełniających na ogół przyjętych norm, czy „innych” niż reszta społeczeństwa. Zastanówmy się, w jakim kontekście my używamy tego powiedzenia. Nasze podejście może wynikać z bardzo małej świadomości na temat chorób psychicznych. W momencie kiedy nas lub bliską nam osobę dotyka choroba psychiczna, możemy czuć wstyd, bo mierzymy wszystkich miarą naszego podejścia i naszej świadomości. A wystarczy trochę więcej poczytać i zdać sobie sprawę z tego, że psychiatra to lekarz jak każdy inny – dentysta, kardiolog, czy okulista.

Tylko wariaci chodzą do psychiatry”

I tu ponownie… słowo „wariat” ma pejoratywny oddźwięk w społeczeństwie. Znowu warto tutaj podjąć temat naszej świadomości i samego szacunku do zagadnienia chorób o podłożu psychicznym. Nie należy się śmiać z takich osób. Nie należy się ich również bać. Trzeba zdać sobie sprawę, że „wariat” w naszych oczach to tak naprawdę osoba, która jest chora i doświadcza wszelkich aspektów z tą chorobą związanych. Warto również pamiętać, że i Nas może w przyszłości dotknąć choroba na tle psychicznym… Zastanówmy się jakich reakcji od bliskich czy osób dalszych potrzebowalibyśmy wtedy.

Choroby psychiczne i psychiatra to wciąż w społeczeństwie na ogół temat tabu, który boimy się podejmować. Należy zdać sobie sprawę – tak samo jak o zdrowie fizyczne, należy dbać o zdrowie psychiczne. Wszelkie niepokojące oznaki naszego organizmy powinny być zgłoszone do odpowiedniego lekarza. W przypadku problemów z psychiką – oczywiście do lekarza psychiatry. Odpowiedni specjalista psychiatra, psychoterapeuta czy psycholog w Poradni Zdrowia Psychicznego Educatio pomoże każdemu uporać się rozmaitymi dolegliwościami. Zadbanie o swoje zdrowie psychiczne może być proste -a korzystając z konsultacji u odpowiedniego lekarza nietrudno się o tym przekonać.

Poradnia Zdrowia Psychicznego Psychoklinika

Autor: Poradnia Zdrowia Psychicznego Psychoklinika, świadczy na terenie Legionowa, Warszawy kompleksowe usługi z szerokiego zakresu leczenia zaburzeń psychicznych tj.: Zaburzenia lękowe, nerwicowe, PTSD, EMDR, depresji, zaburzeń odżywiania się, zaburzeń seksualnych, uzależnień, współuzależnień, zaburzeń snu, zaburzeń psychotycznych, zaburzeń osobowości oraz innych trudności. Ponadto nasz zespół specjalistów zajmuje się szeroko rozumianą diagnostyką psychologiczno- pschiatryczną dzieci i młodzieży tj.: Autyzm, Asperger, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, diagnoza dojrzałości, diagnoza funkcjonalna. Ponadto Poradnia Educatio.pl pomaga parom, rodzinom jak również uczy jak tworzyć bezpieczne dla jednostki bliskie relacje, związku i miłości. Celem Poradni Zdrowia Psychicznego Psychoklinika jest niesienie profesjonalnej pomocy wszystkim osobom, które tej pomocy potrzebują. Zespół EDUCATIO.PL to: lekarz psychiatra, lekarz seksuolog, psycholog- seksuolog, psycholog, psychoterapeuta, psychodietetyk, dietetyk kliniczny, coach, psychoterapeuta rodzin i par, psycholog dziecięcy, lekarz psychiatra dzieci i młodzieży. Zachęcamy do zapisu poprzez rejestrację Legionowo 505-68-54-54 oraz stronę psychoklinika.pl oraz Warszawa 505-07-14-14, www.doktorpsychiatra.pl.