Diagnoza dysleksji rozwojowej

Diagnoza dysleksji

Świadomość występowania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania pozwala na zaobserwowanie charakterystycznych symptomów już we wczesnych latach życia dziecka. Występowanie objawów dysharmonijnego rozwoju psychoruchowego mogą zapowiadać trudności w nauce czytania i pisania. O ryzyku dysleksji rozwojowej mówimy w przypadku dzieci przed ukończeniem 10 roku życia.
Już we wczesnych latach życia dziecka można zauważyć pewne symptomy, które mogą wskazywać na specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, aby pomóc naszemu dziecku poznawać otaczający go świat. Na co należy zwrócić uwagę i kiedy udać się do specjalisty po pomoc?
Aby dziecko prawidłowo nabywało umiejętność czytania i pisania bardzo ważny jest jego rozwój psychoruchowy. Na każdym etapie życia obserwuje się różne objawy. W rozwoju naszego dziecka szczególną uwagę należy zwrócić na:

– rozwój ruchowy (np.: późne raczkowanie, trudności z utrzymaniem równowagi, niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, obniżone napięcie mięśniowe)
– sprawność manualna (np.: trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów, niechętnie wykonuje czynności samoobsługowe, pomimo ćwiczeń nieprawidłowo trzyma narzędzie pisarskie, trudności w używaniu nożyczek, widelca)
– słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa (np. trudności z rzucaniem i łapaniem piłki, trudności z ułożeniem budowli z klocków, wykonywanie uproszczonych rysunków, trudności ze skoncentrowaniem wzroku)
– rozwój mowy (np.: późne gaworzenie, pierwsze słowa lub zdania pojawiły się później w stosunku do rówieśników, przekształcanie trudniejszych słów, zamiana podobnie brzmiących głosek lub przestawianie sylab w słowach, wadliwa wymowa)
– pamięć i uwaga (np. trudności z zapamiętywaniem piosenek, wierszy, tabliczki mnożenia, dni tygodnia, miesięcy, alfabetu)
– trudności z orientacją w przestrzeni własnego ciała, problemy z rozróżnieniem prawej i lewej strony, trudności z orientacją w czasie i przestrzeni, błędne używanie wyrażeń przyimkowych określających stosunki przestrzenne
– trudności w czytaniu i pisaniu (np.: trudności w sylabizowaniu wyrazów, słabe rozumienie tekstu, niestaranne pismo, głoskowanie lub sylabizowanie czytanego tekstu, liczne błędy ortograficzne, problemy z pisaniem ze słuchu, mylenie liter o podobnym kształcie)

To tylko nieliczne objawy, które mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia dysleksji. Ważne, aby obserwować dziecko w codziennych czynnościach już od najmłodszych lat. Dzięki temu można odpowiednio wcześniej pomóc dziecku pokonać jego trudności. Proszę pamiętać, że każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny, ale jeżeli w rozwoju dziecka występuje coś niepokojącego warto skorzystać z porady specjalistów.
W Poradni Zdrowia Psychicznego Psychoklinika mają Państwo możliwość zakupienia pakietu diagnostycznego w kierunku ryzyka dysleksji rozwojowej. Pakiet ten dotyczy dzieci przed ukończeniem 10 roku życia (uczniów klas I-III szkoły podstawowej). Poniżej przedstawiamy Państwu schemat spotkań pakietu diagnostycznego w kierunku specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Szczegóły znajdą Państwo również w zakładce CENNIK.

Poradnia Zdrowia Psychicznego Psychoklinika mieści się przy ul. Małej 11, w Chotomowie/k. Legionowa , a także przy ul. Heroldów 19A, w Warszawie – Bielany.
Kontakt z rejestracją możliwy jest przez tel. 505 68 54 54 (Oddział Legionowo), e-maila: legionowo@psychoklinika.pl oraz tel. 505 07 14 14 (Oddział Warszawa), e-mail: bielany@psychoklinika.pl , a także przez naszą stronę internetową https://psychoklinika.pl

DIAGNOZA DZIECI I MŁODZIEŻY / PAKIETY

Rodzaj diagnozy Specjaliści Czas trwania
Ryzyko występowania objawów dysleksji rozwojowej