Depresja dzieci i młodzieży. Co o niej wiemy?

Większości osób depresja kojarzy się raczej z chorobą, która dotyka dorosłych. Zapewne dzieje się tak dlatego, że w mediach – kiedy w ogóle mówi się o tym problemie – w ogóle nie słyszy się o dzieciach. Czy zatem depresja dziecięca to mit, czy fakt?

Odpowiadamy: zdecydowanie fakt.

I choć jest to zapewne dla wielu przerażające, to tak – depresja może dotknąć każdego – bez względu na status majątkowy, rasę, płeć, czy wiek. W gabinetach psychologicznych stosunkowo częściej spotkamy osoby dorosłe z depresją. Ogólne statystyki mówią o tym, że w samej Polsce ta choroba dotyka ok. 3 milionów ludzi. Chorych jest 1% dzieci przedszkolnych powyżej 2. oraz 3. roku życia, 2% dzieci od 6. do 12. wieku oraz do 20% wśród młodzieży . Szacuje się, że w 2018 roku ok. 100 chłopców i dziewcząt poniżej 18. roku życia popełniło samobójstwo.  Dane nie są jednoznaczne – nie każda depresja jest diagnozowana. Już same oficjalne liczby są zatrważające. Skąd w ogóle wziął się taki problem?

Przyczyny depresji u dzieci i młodzieży

Przyczyn może być wiele. Na pewno nie należy traktować ich zero-jedynkowo. Na chorobę może składać się mnóstwo powodów – środowiskowych, genetycznych, itp. Wśród przyczyn wyróżniamy na przykład:

• przemoc, alkoholizm, nadużywanie środków psychoaktywnych w rodzinie
  • przewlekła choroba występująca w rodzinie – choroba rodzica, babci, dziadka, innego członka rodziny lub samego dziecka,
  • sytuacja rozwodowa lub żałoba w rodzinie,
  • przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna wobec dziecka,
  • częste konflikty występujące w domu rodzinnym,
  • zaniedbanie i brak zainteresowania życiem dziecka ze strony rodziców,
  • negatywne wyrażanie emocji wobec dziecka, nadmierna kontrola rodzicielska
  • nakładanie na dziecko odpowiedzialności ponad jego miarę,
  • niełatwa sytuacja materialna, czy społeczne wykluczenie rodziny.
Objawy

Objawy depresji u dzieci i młodzieży są porównywalne do tych rozpoznawanych u osób dorosłych. Wśród takich wyróżniamy:

• przygnębienie, smutek,
  • anhedonia – brak czerpania radości z dotychczasowych pasji; porzucenie ich lub ograniczenie aktywności,
  • nadmierne pobudzenie lub spowolnienie,
  • poczucie winy, braku nadziei i sensu życia, bezradności,
  • niskie poczucie własnej wartości,
  • częste myśli o śmierci, czy samobójstwie,
  • zauważalny spadek energii i nadmierne zmęczenie,
  • problemy z koncentracją i uwagą,
  • nadmierny apetyt lub jego brak,
  • zaburzony system snu – wczesne wybudzanie lub problemy z zaśnięciem.

Młodsze dzieci doświadczone depresją rzadko kiedy planują i podejmują próby samobójcze. Zazwyczaj myśli samobójcze nie mają swojego odzwierciedlenia w skonkretyzowanych planach. O wiele większe prawdopodobieństwo podjęcia próby samobójczej występuje w grupie nastoletniej.

Leczenie

Leczenie depresji dziecięcej i młodzieżowej niczym nie różni się od leczenia osób dorosłych. Jeżeli u swojego dziecka zauważamy niepokojące objawy – zawsze należy najpierw zgłosić się do psychologa dziecięcego, który potwierdzi bądź zaprzeczy naszym obawom.

Psycholog najpierw nawiązuje kontakt z dzieckiem, po czym specjalistycznymi metodami konwersacyjnymi, czy testowymi przeprowadza diagnostykę. Zazwyczaj już sam wywiad wystarczy do tego, by stwierdzić depresję. Terapia może trwać dłuższy lub krótszy okres czasu, w zależności od nasilenia problemu. Zawsze ważna jest również psychoedukacja rodziców. Specjalista odbywa z nimi sesje w celu poszerzenia ich wiedzy na temat choroby oraz działań dążących do wyleczenia dziecka.

Psycholog dziecięcy w razie potrzeby zaleca również wizytę u psychiatry dziecięcego. Lekarz diagnozuje pacjenta i nierzadko stosuje farmakoterapię, która niekiedy jest konieczna. Nie należy bać się leków. Obecnie na rynku istnieją medykamenty, które dobiera się idealnie pod kątem pacjentów. Przeraźliwe skutki uboczne, zagrożenie zdrowia czy życia to mity. Leki dostosowane w odpowiedniej dawce mają za zadanie wyrównać gospodarkę biochemiczną organizmu i wspomóc pacjenta osiąganiu optymalnych stanów psychicznych. To z kolei jest pomocne w pracy ze specjalistą psychologiem.

Rodzicu!

Jeżeli zauważasz niepokojące zachowania u Twojego dziecka, bądź czujny! Depresja to nie stan chwilowego smutku. To choroba, która nieleczona może być opłakana w skutkach. Poradnia Zdrowia Psychicznego Educatio zachęca Cię do obserwacji i konsultacji ze specjalistą w razie konieczności.